marți, 22 martie 2016

In ce lume vor creste copiii mei?

Cand m-am gandit sa fac un copil eram foarte relaxata. Consideram ca aici, in Romania, o tara europeana, va creste in siguranta. Simteam ca suntem binecuvantati sa locuim in aceasta parte a lumii. Cand am ramas insarcinata tocmai ma intorceam dintr-o vacanta superba de pe Valea Loarei. Un loc minunat, care mi-a ramas in suflet pentru totdeauna. L-am nascut pe primul linistita, insa la al doilea aveam ceva ingrijorari in privinta contextului social, politic. Acum am doi copii mici si privesc cu groaza cum bombele si kalasnikovul au luat locul plimbarilor linistite in locurile pline de istorie. Eu nu mai  am curaj sa ma duc la vara pe Valea Loarei, si nici Bruxelles-ul nu ma mai atrage. Si nu ca nu ar fi frumoase, ci pentru ca nu mai simt siguranta pe care o simteam inainte.

Libertatea ta se termina acolo unde incepe a altuia. Scria azi, pe un zid. Si in contextul acestei zile urate, urate de tot, mi se pare potrivita afirmatia. Europa libera, democratica, cu peisaje, cultura, traditii incepe sa paleasca. Libertatile ei se duc undeva in jos.

Undeva Europa a gresit? Oare a gresit cand a fost rasista sau cand a fost mai toleranta decat era cazul, cand a cazut prada importului uman fara sa tina seama de repercursiuni, cand nu a stiut sa-i integreze pe cei care aveau o alta cultura? Le-a permis sa fie nemultumiti de ea, sa isi doreasca sa o darame, i-a lasat sa o urasca? A picat testul adaptari la vremurile noi, nu a stiut sa adopte copii celor carora le-a deschis candva usa, sau este victima propriei sofisticari?

Siguranta Europei scartaie rau. Tragedii ca cea de la Bruxelles sau de la Paris sunt din era noastra. Si vor face parte oare si din a copiilor nostri?  Imi doresc sa avem inteligenta sa stopam cumva valul asta infiorator care ne-a luat, ne tavaleste bine si aproape ca ne ineaca. De la al doilea razboi mondial am renuntat sa ne mai purtam conflictele cu arme. Ne place sa credem ca suntem mai civilizati si ne ducem luptele altfel: comunicam, negociem. Acum ne trezim ca suntem neputinciosi, vulnerabili, mereu surprinsi de forta irationala, bruta, fara nici un dram de logica. Sper ca mintile luminate care conduc Europa sa aiba o solutie. De dragul copiilor mei, imi doresc mult de tot sa o gaseasca. Imi doresc ca ei sa se plimbe linistiti prin Europa fara sa le fie frica de cei care ucid in numele unei divinitati.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu